לוגו אלכס שפירא ושות׳

12.5.14: פורסמה החלטתו של בג"ץ בעתירה שהוגשה על-ידי לשכת רו"ח כנגד חוקיות תיקוני החקיקה לגבי דירות מגורים במסגרת חוק ההסדרים

כזכור, במסגרת חוק ההסדרים* שפורסם ברשומות ביום 5.8.2013 נקבעו, בין היתר, שינויים מהותיים במיסוי מקרקעין (תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין), כאשר אחד השינויים המשמעותיים ביותר נוגע לכללי הפטוֹר ממס שבח במכירת דירת מגורים ובכלל זאת ביטול הפטוֹר ממס במכירה אחת ל-4 שנים.
* חוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו-2014), התשע"ג-2013. להורדת חוק ההסדרים, לחצו כאן.
בשינויים אלה עָסקנו בערב העיון המיוחד שקיימנו ביום 6.2.2014.*
* לקבלת פרטים לגבי רכישת המצגת המפורטת (122 שקופיות) שחולקה למשתתפים בערב העיון, לחצו כאן.
 
בעקבות תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין במסגרת חוק ההסדרים, ובגדרו, כאמור, גם ביטול הפטוֹר ממס שבח במכירת דירת מגורים פעם ב-4 שנים, עתרו לשכת רואי חשבון בישראל, רו"ח דוד גולדברג (נשיא הלשכה) ורו"ח עופר מנירב (יו"ר ועדת המיסים בלשכה) לבית-המשפט העליון, בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק, כנגד החקיקה האמורה ותקפו את חוקיותה מטעמים שונים ובפרט בְּשל הפגמים שנפלו, לשיטתם, בהליך החקיקה.
 
הבוקר, פורסמה החלטתו של בית-המשפט העליון בעתירה (קישור להחלטה).
 
בית-המשפט העליון, מפי המשנָה לנשיא, השופטת מ' נאור (בהסכמת הנשיא א' גרוניס והשופט ח' מלצר), דחה את העתירה.
השופטת נאור קבעה, כי בעשור האחרון הוגשו עתירות רבות כנגד חוקי ההסדרים השונים, כאשר בית-המשפט העליון קבע, כי אמנם ניתן להביע ביקורת על השימוש בהליך חקיקה מזורז שכזה לשם העברת "מאסה" גדולה של תיקוני חקיקה, אולם אין בכך כדי להוות עילה, כשלעצמה, לביטול חקיקה.
השופטת נאור חזרה על ההלכה שנקבעה בעניין ארגון מגדלי העופות בישראל (בג"ץ 4884/03), לפיה התערבותו השיפוטית של בית-המשפט שמורה אך ורק לאותם מקרים נדירים שבהם "נפל בהליכי החקיקה 'פגם היורד לשורש ההליך'", תוך שהיא קובעת לגופו של עניין כי לא רק שבהליך החקיקה של חוק ההסדרים, בכל הנוגע לתיקון 76, לא נפל פגם כאמור, אלא שחל צמצום של הנושאים שנכללו בחוק ההסדרים וזאת תוך מיקודוֹ בחוקים בעלי השפעות כלכליות הכרוכים בתקציב המדינה, כפי שהוצע בעניין ארגון מגדלי העופות בישראל.